mandag 6. desember 2010

tjuetre komma seks


minusgrader. Blæh!
Ok, dagens klaging, her kommer noen innblikk i "jule"-huset vårt:

I fjor pyntet jeg til jul på lille julaften og 1. juledag var det en liten en som meldte sin ankomst på sykehuset. Derfor har jeg startet litt tidligere i år så jeg faktisk skal rekke å nyte julestemningen litt! Nisseguttene i bildet over har pleid å stå i gangen, men jeg synes de er så fine, så nå tenkte jeg at de kan få hedersplassen på spisestua. Må bare få ryddet litt først...
(Jack Skellington lurte seg visst også med. Han har en tendens til å snike seg innpå jula!)

Denne kransen skulle egentlig vært en hjertekrans, men det gikk ikke så bra, derfor ble det en vanlig kjedelig krans. Jeg tar gjerne imot tips om hva jeg kan gjøre med den!

Her er gangen vår. Ikke helt nyryddet den heller, men det er et lite snev av jul der (legg merke til konglekransen som jeg lovte skrytebilde av etter jeg puttet inn lyslenker!).

Adventstake må man ha, og min er helt hjemmelagd. Den består av fire kubbelys som står på en gammel treplanke jeg fikk av bestemor. Hun kunne ikke fatte og begripe hva jeg skulle med en og synes at jeg burde ha pusset og malt den litt, egentlig. Det synes ikke jeg!

Konglene er fra Korfu faktisk, det er takket være bestemor at jeg fikk dem med meg hjem. Jeg hadde ca. 167 kg overvekt så konglene fikk plass i kofferten hennes.

Julekulene er fra Maxbo.

Jeg har kjøpt glass på søstrene Grene for å minske brannfaren noe når jeg tenner lysene. Men jeg klarte selvfølgelig å knuse det ene glasset, så jeg må skynde meg å kjøpe et nytt før 4. søndag i advent...

Engelen min er utrolig fin! Den har mamma lagd, og den skal definitivt ikke stå i bokhylla. Men der er den altså foreløpig til jeg finner en plass hvor små barnefingre ikke når.

Hver dag åpner vi en gave fra kalenderen til Fenris. Han har fått den av oldemor (altså min bestemor). Han skjønner ikke så mye av den enda, men jeg forklarer så godt jeg kan.


Hva er detta?
Hehe, sjekk sveisen, forresten. Håret ser ut som en sånn lyslenke med tråder som lyser og trekkes mot hånda di når du tar på den.

Oi, penger! Hva er det?

Hm, må smake litt.

Og dele litt med mamma.


Sååå glad for gaven!

Nå har freden senket seg her i huset også, så da er det bare å legge innpå peisen og hive seg i seng. God mandag, alle sammen!

4 kommentarer:

  1. Hege! For en nydelig peis dere har ;)
    Dere har det skikkelig koselig, og den kransen... Den beholder du sånn. Hører du?! Hehehe.
    God mandag til deg og- her koser vi oss med grøt.

    KLEM!

    SvarSlett
  2. Hehe, ja, Tonje, om den hadde varmet noe skulle vi beholdt den!
    Tusen takk, tror nok den blir som den er :)
    Håper grøten smakte!

    SvarSlett
  3. Så flink du er jenta mi! husker godt alle timene vi hadde ved kjøkkenbordet før jul da du var lita. Kreativiteten og gleden over å lage noe selv sitter fortsatt i deg. MEN, lille vennen min må snart KLIPPES!

    SvarSlett
  4. Ja, mamma, du har vel ganske mye av skylden for at jeg bare MÅ lage ting :)

    Nå skjønner jeg ikke hva du mener - klippes?

    SvarSlett