lørdag 24. september 2011

Tavle på kjøkkenet

I fjor høst begynte vi å kle om huset utvendig. Samtidig kledde vi igjen et vindu på kjøkkenet fordi jeg følte at det bare stjal veggplass. Her skal vi etterhvert få kjøkkenskap, men vi har en DEL andre ting som må prioriteres først... Derfor benyttet jeg meg av muligheten til å lage meg en tavle.


Det har gått riiimelig fort i svingene. Vinduet ble tettet igjen med glava i fjor høst...

...og i juli i år begynte tavlemalingsprosjektet...

Først måtte vi bygge ut litt siden vinduet tross alt satt inni veggen. Dette er gamle småbiter av panelen som er brukt ute.

Så ble et par gamle sponplater brukt som selve tavla. Jeg gjorde et tappert forsøk på å sparkle, men å henge over benken der med stor mage var ikke veeeldig lett.


Her er forresten verktøyet mitt! Stilig, ikke sant? Jeg har fått drillen av Ove og vi bruker den like mye begge to :)


Her har jeg endelig fått somlet meg til første strøk tavlemaling (kjøpt på Biltema).

Strøk to. Sprekken mellom platene ble så stor at jeg gav opp å sparkle inni der.


Jeg ville egentlig ha lister, men jeg er ikke dreven på snekring... Så da valgte jeg å bruke en gammel europall, siden jeg ikke trengte å bekymre meg for å få det helt rett :) La også på en list midt på for å skjule sprekken mellom platene. Tanken er at "listene" er mer som en ramme som jeg også kan bruke som oppslagstavle for bilder etterhvert. Da kan jeg bare feste dem med tegnestift. En liten plankerest ble brukt som hylle til to bokser jeg har på kjøkkenet til penner og verktøy.


Jeg har mange kokebøker, men ender alltid opp med å finne oppskrifter på nettet, skrive dem på en lapp og ta med på kjøkkenet. Ved å henge opp noen klyper har jeg et fint sted å gjøre av oppskriftene uten at de forsvinner i mel, smør og egg.

Har enda bare hengt opp de tre jeg bruker mest.

Gryteklutene fikk også en krok litt nærmere ovnen.


Fenris klarte ikke å vente til tavla var helt ferdig med å begynne å tegne :) Han hjalp også til med å skru i en skrue. Vet ikke hvor lenge den sitter, men...


Og så måtte vi jo vise fram den fine Mariusdressen Fenris fikk av besto!

9 kommentarer:

  1. Ooooh, det ble jo kjempestilig! Lurt :D

    SvarSlett
  2. Tusen takk, Irene! Jeg er veldig fornøyd :) Deilig med noe som er praktisk og tilpasset meg!

    SvarSlett
  3. Det ble rett og slett driiiit kult, for å bruke det uttrykket!

    SvarSlett
  4. Jøøøøøssss!!! Så innmari tøft Hege!!! Europaller er virkelig gull verdt asså!!!!! Ganske så kreativ du og må jeg si :0) Og så heldig du er at Fenris er så flink til å være med og hjelpe og pynte opp tavla!!!

    SvarSlett
  5. Tuuusen takk, Gunn-Hege! Veldig koselig å få sånn tilbakemelding på ting jeg har lagd :)

    Prøver å få gubben til å gå med på stuebord av europaller... får se åssen det går :p

    SvarSlett
  6. Så utrolig stilig. Du er flink altså. Skikkelig kreativ bruk av europallen.
    Selv har vi snekret oss nytt stuebord i helga av europall.
    Ønsker meg tavle på kjøkkenet, men har ikke så mye plass,
    så jeg har ikke helt funnet ut hvor jeg skal ha den ennå.

    SvarSlett
  7. Tusen takk!

    Gleder meg veldig til å se bordet deres :)

    SvarSlett