fredag 9. september 2011

Gårsdagens produksjon

Det er ikke alltid lett å være produktiv med en 1,5-åring i huset... Så når han er i barnehagen ser mor sitt snitt til å gjøre sånne småting hun ikke gjør ellers. For eksempel å lage velkommen-skilt...
Her henger det på bod-døra, sånn midlertidig fordi jeg ikke tør å spikre hull i utgangsdøra.

Vi har nemlig vinduer på venstre siden av døra, og jeg vet ikke heelt hvor jeg da skal plassere en spiker... Men man ser jo at man er velkommen på bod-døra også!

Jeg lagde forresten seks stykker når jeg var igang. Gamle paller og litt hobbymaling kan bli fine gaver, håper jeg.

Og så lys. Jeg har ikke støpt lys på leeeenge. Det er liksom ikke en veldig barnevennlig aktivitet. Siden Ellen har spurt, så må jeg forklare: jeg støper lys av gamle stearinlysrester! De smeltes i vannbad mens jeg klargjør formene. Som regel prøver jeg å finne farger som likner på hverandre, for om man blander ALT blir det bare brunt. På disse lysene har jeg i tillegg hatt oppi litt lysfarge. Jeg har fylt på stearin i flere omganger, både fordi jeg har for liten kjele til å fylle så mange lys på en omgang, men også fordi lysene synker litt sammen på midten når de stivner. Da må man etterfylle så de blir helt flate på toppen.

Jeg bruker Pringles-bokser, men jeg har noen lysformer også. Pringles-boksene er kjempefine å støpe lys i, og lysene får et litt rustikt preg (pluss at man slipper å rengjøre formene etterpå, man bare hiver dem...). Jeg fester en veke med en liten bit voks i bunnen, sånn at den holder seg på plass. Så knyter jeg den litt stramt fast i toppen til en pinne så veken ikke flyter overalt. Da er det klart til å fylle på stearin. Jeg synes det er morsomt å variere med farger. Noen ganger kan jeg også putte biter av en annen farge oppi lysene, det blir veldig kult.


Jeg fikk også tid til å lage noen kort i går. Føler meg litt rusten... men jeg skal nok komme inn i det igjen :)

7 kommentarer:

  1. Så flink du er!!!! :) Det vil jeg også prøve!! Bortsett fra at jeg aldri bruker stearinlys.. :/ Bare telys..Hmm på tide å bruke litt stearinlys da!! Men da må man ha en del "stumper" da eller?

    SvarSlett
  2. Det er veldig enkelt :) Og alle lysene mine blir gaver, bruker dem så og si aldri selv! De passer fint på et gavefat med en flaske vin, for eksempel, og man kan jo dekorere dem med litt hyssing og eventuelt stryke på noen englefjes og sånt.

    Ja, jeg bruker en del stumper, jeg tenner jo en del vanlige kubbelys og stearinlys som jeg tar vare på. I tillegg vet nå hele familien min at jeg gjerne vil ha stearinlysrester, så jeg får gjerne en bærepose nå og da. Veldig fint :)

    SvarSlett
  3. OOOJ dette med å støpe lys av stearinrester har jeg faktisk aldri sett før, så GENIALT! Det skal jeg prøve meg på en gang. Hvor kjøper du veker? hobbybutikk?

    SvarSlett
  4. Irene: ja, det er veldig fint å samle opp stearin-rester og så støpe en gang i året, feks :)

    Veker kjøper jeg på hobbybutikk, ja! Der har de også lysfarge og former om man vil prøve seg på det. Må forresten anbefale å ikke bruke komfyren, men en ekstern kokeplate siden det kan bli litt søl... og så smelter jeg i vannbad da :)

    SvarSlett
  5. Så flink du er! Masse fint. Sånn velkommenskilt har jeg skullet lage lenge, men jeg kommer aldri så langt... Jaja.. Får vel tid en dag!;) Håper alt er bra med deg!

    SvarSlett
  6. Tusen takk, Tone!

    Det er rart med det, noen ganger er det de minste prosjektene som tar lengst tid... Iallfall planleggingen :)

    SvarSlett
  7. Syns ikke du er rusten på kortlaging snuppa!! Finfine kort!!
    Og lysene var knallfine!!! Noterer meg det tipset bak øret :0)

    SvarSlett