tirsdag 7. juni 2011

Brukket nakke eller blåmerke?


(Bildet er hentet fra Trygg Trafikk.)

I gårsdagens misvisende artikkel fra VG får vi inntrykk av at forovervendt barnestol er bedre enn bakovervendt. Dette er så galt som man kan få gjort det, og jeg synes det er forferdelig at en av Norges største aviser går ut og skriver noe sånt. Mange vil sikkert bare lese overskriften og tolke saken på grunnlag av den. Hele artikkelen er kun basert på at et forovervendt bilsete fikk bedre karakter enn et bakovervendt. Det var slett ikke et forovervendt sete som vant testen, men et bakovervendt, noe som ikke blir fortalt før lenger ned i artikkelen.


Trygg trafikk har i dag publisert en artikkel hvor det ikke er noen tvil om hva som er anbefalt for barn under fire år i dag, med samme tittel som dette innlegget.

Dette er noe som er utrolig viktig for meg, og hvis jeg får bare EN annen forelder til å sette barnet sitt bakovervendt, så er det verdt å gå rundt og mase om det. Å bli kalt hønemor er jeg vant til!

4 kommentarer:

  1. Å Hege, jeg kan ikke bli mer enig med deg! Våre småtasser er sårbare i en ulykke. Så skal vi være glad for at vi har gode babyutstyrforhandlere. Vi var faktisk ute å kjøpte bilstol nr 2 her rett før helga og med en liten fiesta er der ikke meget plass til bakovervendt bilstol, men de ansatte ga seg ikke og etter 2TIMER med prøving av ALLE stolene i butikken var der EN som passet.. Puha! men jeg er glad for resultatet! Nå kan hun sitte trygt og godt de neste par år. Stor kos fra Charlotte & babyAmanda. Stort tillykke med bebs i magen!! kjempekoselig nyhet :)

    SvarSlett
  2. Hvilken stol valgte dere? Tusen takk for at du vil være min følger :) Fnis, merker jeg skal bruke litt tid for å forstå dette bloggeri, men det er kjempekos til nå! og så er der så mange fine blogger. Klem fra Charlotte.

    SvarSlett
  3. Hvor er det meningen jeg skal skrive hen? Jeg skriver her jeg :)
    Ja, huff, litt plagsomt at de er såå søte, også når de ikke vil i seng. Vi har nok en av verdens enkleste babyer, hun er veldig snill og rolig, men sove- det vil hun ikke! Vi får håpe hun blir kjempesmart da, så mye hunfår med seg :)

    Vi endte opp med britax hi-way. Det var det eneste bakovervendte som vi ikke behøvde å ha passasjersetet helt oppi frontvinduet. Vi har det faktisk i midten. Hun nyter det, syns også det ser ut til å ha god benplass. Vi ville ha det som dere har, men litt dumt å ikke kunne bruke passasjersetet i 3-4år.. Ha en fin helg med masser av solskinn! Eller er der kanskje flom hos dere? Få ta en rotur da :)

    SvarSlett
  4. Jeg skriver litt sånn her og der, jeg! Sjekker som regel alltid nye kommentarer så jeg skal få med meg når noen skriver :)

    Så godt å høre at dere har en snill baby - det er kjempedeilig! Den sovinga kommer etterhvert... Vi slet jo også lenge, men da han rundet et år var det noe som bare ordnet seg uten at vi gjorde så mye for det. Det som er så godt å vite med nummer to er at søvnproblemene ikke varer for alltid! Hehe.

    Aha, genialt å ha henne i midten, da! Det er kjedelig at bakovervendt skal ta så stor plass... Jeg kan sitte i passasjersetet vårt, men ikke en på 190 liksom :)

    Ja, her er det mest flom, men sola stikker da innom en tur nå og da. Håper dere får en kjempefin helg også! :)

    SvarSlett